جای خالی زنان در شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بازیهای ویدئویی ایران
برگزاری هفتمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران، آنقدر حاشیهساز شد که بنیاد تصمیم گرفت برای سال بعد دست به یک خانهتکانی اساسی و تغییر ساز و کار این جشنواره مهم صنعت بازی کشور بزند. در همین راستا، ابتدا مدیرعامل بنیاد اعلام کرد که جایزهی بهترین بازی سال به 100 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و در ضمن تغییرات ساختاری این جشنواره نیز در راه هستند. تغییر نام جشنواره، تغییر ساز و کار داوری آثار و بخشهای مسابقهای این جشنواره در راس مهمترین تغییرات آن قرار گرفتند، در حالی که همهی اینها نتیجهی یک تغییر بزرگتر و اساسیتر بود. شکلگیری شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بازیهای ویدئویی ایران. شورایی که حالا جلسات آن به مراحل تعیین کنندهای رسیده است، با این حال یک ضعف بزرگ در آن مشاهده میشود: جای خالی زنان فعال در صنعت بازی کشور در این شورا.
موضوعی که حالا توسط برخی از فعالان صنعت بازی کشور نیز خطاب به برگزارکنندگان جشنواره و اعضای این شورای سیاستگذاری مطرح شده است. به نظر میرسد که واقعا آقایان هنگام چینش اعضای این شورا بدون توجه به نقش بانوان و حضور آنها در جایگاههای مختلف این صنعت، آنها را به طور کلی نادیده گرفتهاند.
در حالی که ما و شما میدانیم که تعداد قابل توجهی از بانوان در رشتههای مختلف بازیسازی فعال هستند، آمار منتشر شده توسط بنیاد نیز نشان میدهند که در سراسر کشور، 10 درصد از خریداران بازی را زنان تشکیل میدهند. اگرچه این رقم ممکن است در ابتدا کوچک به نظر برسد، قطعا نمیتوان زنان علاقهمند به بازیهای رایانهای در ایران را به همین عدد تقلیل داد و سادهسازی کرد، چون عوامل متعددی میتوانند مانع به ثبت رسیدن حضور آنها در آمار دایرک شده باشند.
در گزارشی که دایرک سال 94 منتشر کرده بود، 37 درصد از کل جمعیت گیمرها در کشور را بانوان به خود اختصاص داده بودند. به علاوه، حضور پررنگ زنان در TGC 2018 نیز از نکات امیدوارکنندهی این رویداد بزرگ بود و نشان داد که «میتوان انتظار حضور زنان در میان فعالین صنعت بازی و اختصاصا بازیسازان، آن هم در ایران را داشت!»
امیر گلخانی یکی از اعضای این شوراست که به این گلایه واکنش نشان داده و در توئیتر نوشته است:
سعی شده تا از افراد فعال و اقشار مختلف در شورا حضور داشته باشند؛ بدون توجه به جنسیت. اولین دورهی شورا هم هست و امیدوارم از دورههای آینده شاهد حضور خانمهای فعال در صنعت هم باشیم.
همهی اینها در حالی است که به گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بیش از 2000 شرکتکننده (بازیکن) زن در چهارمین دوره لیگ بازیهای رایانهای کشور حضور داشتهاند. آن هم البته پس از اینکه بنیاد به هر ترتیب رویهی شائبه برانگیز خود در قائل نشدن «منع حضور زنان در لیگ سوم» را تغییر داد و در چهارمین دوره لیگ دختران گیمر ایرانی توانستند در همهی رشتهها شرکت داشته باشند.
حالا درست زمانی که نزدیک به 40 درصد از گیمرهای ایرانی را زنان تشکیل میدهند و آمار و مشاهدات نشان میدهند که در حوزههای رسانه و بازیسازی نیز زنان حضور فعال و البته پررنگی دارند، شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بازیهای ویدئویی ایران بدون حضور حتا یک بانو تشکیل شده و حتا یک صندلی هم برای آنها در این شورا خالی نشده است. اگرچه شکلگیری این شورا و تصمیمات آن و تغییرات بنیادینی که جشنواره در این دوره شاهد آنها است به خودی خود اتفاق میمون و مبارکی است، این نوع کجسلیقگی میتواند آدرس غلطی به فعالان این صنعت بدهد.
گاهی ایجاد کردن تصور یک اشتباه از ارتکاب آن اشتباه هم مهلکتر است. اگرچه بنیاد در این مورد کوتاهی کرده و احتمالا به ذهن هیچیک از اعضای این شورا هم نرسیده که چرا هیچ زنی در میان آنها حضور ندارد، تصویر ساخته شده از تصمیمگیران و دستاندرکاران و حتا اعضای این شورا اندکی با واقعیت ماجرا فاصله دارد. هر چه باشد، ما فراموش نکردهایم که در همین رویداد بزرگ TGC که در تابستان گذشته پشت سر گذاشتیم، خانم سالومه اشتری دبیر اجرایی بوده و رویداد موفقیت آمیزی را نیز به اجرا در آوردند.
این بها ندادن به زنها هر چند بار در میان، میتواند دوباره شائبههای فرصتطلبیهای عجیب بنیاد برای استفادههای گوناگون از حساسیتهای اجتماعی کشور را یاداور شود.
همین بنیاد مگه یک تیم متشکل از خانم هایی از کشور افغانستان رو به TGC18 دعوت نکرد. حرکت قشنگی نبود سعید جان!
ربطش رو نفهمیدم.
حقیقتا نویسنده، بازی رسانه ای اشتباهی برای جذب مخاطب کرده و این حرکت زیاد حرفه ای نیست.
ممنون از نظر شما. خیر این طور نیست.