وارد بازی میشوید و پس از ساختن شخصیت دلخواهتان آنچه از شما تحت عنوان ماموریت خواسته شده را انجام میدهید. در ازای انجام ماموریت خود، امتیاز تجربه (XP) میگیرید و زمانی که امتیازهایتان به حد نصاب رسید، به سطح بعدی میرسید (Level Up میشوید) و اینگونه برای ماموریتهای بعدی آمادهتر هستید. این ساختار اصولی، در بسیاری از بازیها از جمله بازیهای نقشآفرینی و شبه آنها به کار گرفته و هستهی اصلی گیمپلی بازی را معنا دار میکند. اتفاق مشابهی در بازی Mosaic: BlipBlop میافتد و شما دقیقا همهی این مراحل را طی میکنید، اما هستهی اصلی گیمپلی تنها لمس کردن یک کلید است. در ادامه با معرفی بازی موبایل Mosaic: BlipBlop با گیمنیوز همراه باشید.
آنچه در بازی اتفاق میافتد بسیار به یک بازی نقشآفرینی شباهت دارد. شما با جمعآوری امتیازهای تجربه و افزایش سطح مهارت خود، به امکانات جدیدی دست پیدا میکنید. این امکانات به شما کمک میکنند تا در حالی که بازی سختتر میشود، شما بتوانید با سرعت بیشتر و زحمت کمتری امتیاز بگیرید. این موضوع هم در نهایت باعث میشود شما با در اختیار داشتن امکانات بیشتر، با همان سرعت قبل امتیاز جمع کنید و سطح خود را ارتقا دهید تا شیب نمودار رشد بازیکننده در بازی کم نشود.
اما همانطور که گفتیم هستهی اصلی گیمپلی بازی تنها یک کار از شما میخواهد: لمس کردن یک کلید. وقتی وارد بازی میشوید، یک کلید برای فشار دادن وجود دارد که عددی را ثبت میکند. این عدد در تعداد لمس شدن کلید توسط شما ضرب میشود و مجموع آن امتیاز شما را معین میکند. هر چه سطح شما ارتقا داده شود، این عدد بزرگتر میشود. از 1 به 100 و خیلی زود به چند هزار و حتا چند وقت بعد به چند میلیون هم خواهید رسید. همهی این پیشرفتها به واسطهی لمس کردن یک کلید اتفاق میافتد.
در کنار آن یک مکانیک فرعی هم برای بازی در نظر گرفته شده است که یک صندوق ذخیره است. لمس کلید مذکور تنها راه جمع کردن امتیاز در بازی نیست، بلکه تعدادی Blop هم در بازی به صندوق میروند و در آنجا ذخیره میشوند. شما میتوانید این بلاپهای ذخیره شده را با یک بار لمس کردن صندوق آزاد کنید و به امتیاز خود بیافزایید. یکی از امکاناتی که به واسطهی ارتقا سطح میتوانید به آنها دسترسی پیدا کنید، افزایش سرعت ذخیرهی بلاپها در صندوق و یکی دیگر از این امکانات نیز گنجایش صندوق است.
بازی موبایل Mosaic: BlipBlop طراحی اصولی و گیمپلی دقیق و حسابشدهای دارد و از همان الگویی پیروی میکند که بازیهای نقشآفرینی و مدرن امروز برای معنا دادن به گیمپلی و روایتشان به آن پناه میبرند. این برداشت مینیمال از مکانیسمهای چیدمان امتیاز و سطح در بازیها یک اتفاق کمنظیر در طراحی و ساخت بازیهای موبایل محسوب میشود و باید گفت که اگر به این روند عادت کنید، بازی میتواند برای شما بسیار اعتیاد آور باشد. اما اعتیاد اصلی بازی از کجا میآید و شما بیشتر درگیر چه مفهومی در آن میشوید؟
مفهوم جمع کردن امتیاز و بیشتر شدن اعداد، در بازی حرف اول را میزند. اولین بار که کلید را در بازی لمس میکنید، ارزش لمس شما 1 است. این عدد به سرعت افزایش پیدا میکند و کمی بعدتر با هر بار لمس 10 برابر امتیاز میگیرید. و این روند آنقدر ادامه پیدا میکند که به هدف نهایی بازی یعنی ارتقا یافتن به سطح 100 میرسید. اما بازی همینجا تمام نمیشود، چون مفهوم جمع کردن امتیاز و بیشتر شدن اعداد از بین نرفته است. بازی این امکان را به شما میدهد که نماد حیثیت بگیرید (Prestige) و از ابتدا شروع کنید. این بار اما همان روند قبلی با سرعت بیشتری تکرار میشود و خیلی زودتر از قبل به سطح 100 خواهید رسید. و دوباره میتوانید یک نماد حیثیت بگیرید و از نو شروع کنید، و البته سریعتر از دفعات پیشین همان روند را تکرار کنید.
اما بازیکننده در انتخاب نماد حیثیت و آغاز بازی از ابتدا (از مرحلهی اول و با امتیاز صفر) آزاد است. میتوانید پیشنهاد بازی را نپذیرید و به مسیر خود ادامه بدهید. شما به سقف سطح بازی رسیدهاید، اما همچنان میتوانید اعداد را بزرگتر کنید. ظرفیتِ صندوق ذخیره تا بینهایت میتواند ادامه پیدا کند و ضریب عددی لمس کلید هم تا میلیاردها میرسد. فکرش را بکنید که با هر بار لمس کردن کلید در وسط صفحهی بازی، سه میلیارد به امتیاز شما اضافه میشود! این اعداد بزرگ وسوسهبرانگیز و عجیب و اعتیاد آور هستند. رمزی که بازی را تا مدتها پس از تمام شدن هم زنده نگه میدارد و باعث میشود همچنان زمانی که احساس میکنید ذهنتان خسته است یا حوصله ندارید، به آن پناه ببرید و با لمس قسمتی از صفحهی گوشی خود آرامش پیدا کنید.
بازی از طراحی بسیار سادهای برخوردار است و پسزمینهی مشکی، انیمیشن روان و سادهی اعداد و حروف با رنگ سفید در آن از خسته شدن چشم شما جلوگیری میکنند. به علاوه صداگذاری بازی هم به گونهای است که در هماهنگی با تصویر برای بازیکننده خوشایند است، اگرچه ممکن است برای اطرافیان، صدایی آزاردهنده تولید کند. اما اینها هیچ سود یا زیانی برای بازی ندارند و تنها به گونهای طراحی شدهاند که تمرکز بازیکننده به هم نریزد و او تنها به یک چیز فکر کند: بیشتر شدن اعداد. و تنها به دنبال یک چیز باشد: بیشتر کردن اعداد.
بازی موبایل Mosaic: BlipBlop که خود یک بازی فرعی برای عنوان مستقل و در انحصار پیسی به نام Mosaic محسوب میشود، یک بازی کامل است. یک بازی که با حذف شخصیتها، روایت و داستان و چسبیدن به اسکلت طراحی بازی، از فرمول بازیهای بزرگ برای موفقیت به نفع خود استفاده کرده است. اثری خلاقانه که با دقت در مفهوم جمع کردن امتیاز و بیشتر شدن اعداد، خود را برای مدتها در گوشی هوشمند شما نگه میدارد.