Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

بررسی بازی موبایل Raid Shadow Legends – لذت در کنار سیل تصمیمات نادرست

0

بازی موبایل Raid Shadow Legends در سال 2018 برای پلتفرم‌های اندروید و آی‌او‌اس وارد بازار شد. سازنده‌ی این بازی شرکت Plarium است و به زعم نویسنده‌ یکی از بازی‌هایی است که به راحتی می‌توان آن را دوست داشت و در عین حال از آن متنفر نیز بود. در حال حاضر نسخه‌ی پی‌سی این بازی نیز در دسترس است و دیگر نیازی به استفاده از شبیه‌ساز‌های اندروید برای اجرای آن وجود ندارد.

پیش از هرچیز باید گفت که نوشتن درباره‌ی این بازی و شرح موضع تا حدی دشوار است. چرا؟ در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانیم بهتر به بررسی نقاط قوت و ضعف این بازی بپردازیم. شرایط بازی Raid Shadow Legends به گونه‌ای است که حتی اگر مسیرتان به نزدیکی‌های این بازی نیز نخورده باشد، احتمالا با تبلیغات گسترده و آزاردهنده‌ی آن در سطح وب مواجه شده‌اید. همین موضوع به تنهایی هم می‌تواند باعث شود که عده‌ی بسیاری نسبت به این بازی دید خوبی نداشته باشند. حتی کاملا می‌توان گفت که حق با این دسته‌ از افراد است.

بازی Raid Shadow Legendsحالا دلیل این همه احساسات دوگانه نسبت به این بازی، آن هم از سوی شخصی که طی شش ماه گذشته وقت قابل‌توجهی را در این بازی گذرانده است، چیست؟ بگذارید مشخص کنیم که با چه عنوانی طرف هستیم. بازی Raid Shadow Legends را می‌توان ترکیبی از برخی مکانیزم‌های بازی‌های MMORPG مانند World of Warcraft و سیستم نبرد‌های نوبتی به کار رفته در بازی‌هایی مانند Hearthstone دانست که البته با وجود قدیمی‌تر بودن نسبت به عناوین مشابه خود، به هیچ عنوان در زمینه‌ی بازی‌های این‌چنینی یکه و تنها نیست.

حالا چرا Raid Shadow Legends تا این اندازه بزرگ می‌شود؟ یکی از مشخص‌ترین مسائلی که این بازی را نسبت به رقبای خود متمایز می‌کند، جنبه‌ی بصری آن است. سایر بازی‌های این‌چنینی موجود در بازار، اغلب گرافیک‌های کودکانه و یا ساده و انیمه‌مانند دارند که شاید برای بخش زیادی از مصرف‌کنندگان ظاهر مطلوبی محسوب نشود. برخی از طراحی‌های شخصیت‌های موجود در این بازی را می‌توانید در ادامه ببینید.

مشکل این بازی‌های این‌چنینی که اصطلاحا به آن‌ها بازی‌های Gotcha گفته می‌شود این است که همان‌طور که از اسمشان برمی‌آید، قصد گیر انداختن شما را دارند. در بدو ورود به این بازی‌ها که همگی رایگان نیز هستند، می‌بینید که منابع و فرصت‌های پیشرفت بسیار زیادی در اختیار شما قرار داده شده است تا بتوانید سریعا به باز جذب شده و از آن لذت ببرید. در ادامه‌ی بازی می‌بینید که روند پیشرفت شما مرتبا کندتر و کندتر شده و حتی موانعی بر سر راه پیشرفت شما قرار داده می‌شود تا شما را وادار به خرج کردن پول در این بازی کند. بازی Raid Shadow Legends نیز در این زمینه هیچ تعارفی با بازیکنان خود نداشته و از همان لحظه که فرد در بازی لاگین می‌کند، سیل پیشنهاد‌های خرده‌تراکنش خود را به سوی او روانه می‌کند. البته اگر «خرده» برای رقم‌هایی که در این بازی می‌بینیم مناسب باشد.

یکی از عناصری که بدون شک باعث موفقیت «تجاری» بازی Raid: Shadow Legends شده است، بحث بخت‌آزمایی و مکانیزم قمارگونه‌ی آن است. درواقع شرکت Plarium که این بازی را تولید کرده، توسط شرکت کازینویی به نام Aristocrat خریداری شده است و همین مسئله می‌تواند نکات بسیاری را درباره‌ی این بازی روشن کند. به صورت کلی، شما در این بازی برای اکثر کارهایی که بخواهید انجام دهید یا باید به شانس خود اتکا کنید، یا به منابعی که پیش‌تر از طریق شانس خود به دست آورده‌اید دلگرم باشید.

سیاست‌های مالی این شرکت نیز به گونه‌ای است که تمرکز خود را روی کسب حداکثر میزان ممکن از اقلیتی گذاشته است که بیشترین میزان را در این بازی خرج خواهند کند. تا حدی که حتی با پرداخت مبالغ بسیار بالا برای پیشنهاد‌های بازی که بعضا حتی از قیمت یک بازی کنسولی نسل جدید نیز بیشتر هستند، تضمینی وجود ندارد که آنچه می‌خواهید (یا حتی چیزی نزدیک به آن) را به دست آورید.

بازی Raid Shadow Legends

این چند موردی که بیان شد، تنها بخشی از مشکلات و تصمیم‌گیری‌های نادرست Plarium در زمینه‌ی برخورد با مخاطبان بازی خود است و اگر بخواهیم به تفضیل به کلیه‌ی مشکلات این بازی و تصمیم‌گیری‌های نادرست شرکت بپردازیم باید بسیار بیشتر از این‌ها بگوییم. با این حال فکر می‌کنم که تا این جای کار مشخص شده باشد که عمده‌ی مشکلاتی که در این بازی وجود دارند در چه قسمت‌هایی دیده می‌شوند.

اما چه چیز باعث می‌شود که شخصی مثل نویسنده‌ی این مطلب، به عنوان بازیکنی که حتی خیال خرج کردن برای پیشنهاد‌های 50 دلاری (میانگین) این بازی را هم ندارد، شش ماه برای آن وقت بگذارد و حتی با وجود نارضایتی‌‌هایی که در خصوص تصمیم‌گیری‌های مسئولین آن دارد، فعلا خیال ترک آن را نداشته باشد؟

خب بگذارید با شما صادق باشیم. این بازی ساخته شده که بازیکن را به خود وابسته کند و کار خود را نیز به خوبی انجام می‌دهد. البته این احتمالا به این بستگی خواهد داشت که در صورت خرج نکردن در آن، تا چه اندازه خوش‌شانس باشید و امکان پیشرفت برای خود ببینید. در این بازی در حدود 250-300 شخصیت وجود دارند که بسیاری از آن‌ها را هیچ‌گاه استفاده نخواهید کرد. با این که نادر بودن (Rarity) شخصیت‌ها به دسته‌های Legendary، Epic، Rare، Uncommon و Common تقسیم می‌شود، حتی تضمینی برای قابل‌استفاده بودن شخصیت‌های لجندری آن نیز وجود ندارد. مشخصا بازی نمی‌خواهد که شما صرف شانس آوردن (به جدول زیر توجه کنید) و کسب یک شخصیت با Rarity بالا، الزاما یک برگ برنده به دست بیاورید. بالاخره باید برای خرید Shardهای بیشتر وسوسه شوید یا نه؟

بازی Raid Shadow Legends

از طرف دیگر، بر خلاف بسیاری از بازی‌های دیگری که سبک و سیاق مشابهی دارند، هیچ‌گونه سیستمی برای بالا بردن شانس شما در باز کردن شارد‌ها به صورت تساعدی (Pitty System) وجود ندارد و ممکن است اگر بدشانسی شما ماندگار شود، رفته‌رفته از عدم پیشرفت خود در بازی سرخورده شوید. یا این که اگر با این احتمال بسیار پایین برای به دست آوردن یکی از شخصیت‌های لجندری، یک شخصیت تکراری نیز نصیب شما شود، هنوز هیچ ساز و کاری برای جبران این موضوع در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که مدت‌ها از وعده‌ای که برای بهبود این سیستم داده شده می‌گذرد.

اما چه می‌توان گفت. با تمامی این تفاسیر، پیشرفت کردن در این بازی هرچقدر هم که کند و با مشقت همراه شده باشد، لذت‌بخش است. یکی از نکاتی که لایه‌ای به بازی اضافه کرده و به آن عمق می‌بخشد، جامعه‌ی کاربری شکل‌گرفته پیرامون آن است که همواره مشغول کشف و ابداع استراتژی‌های جدید با تکیه بر توانایی‌های مختلف شخصیت‌ها و یا ست‌های آرتیفکت مختلف آن هستند. شاید قسمتی از بازی که باید روی بهینه کردن تیم و مشخصات کاراکتر‌های خود تمرکز کنید، بهترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت آن باشد.

شرکت پلاریوم با حمایت کردن از برخی محتوا‌-ساز‌های یوتیوب در زمینه بازی‌های موبایلی توانسته است که محیط نسبتا سازنده و جذابی را در این پلتفرم فراهم کند تا هم به نوعی برای این بازی تبلیغ صورت بگیرد و هم بازیکنان به درک بهتری از مکانیزم‌های بعضا پیچیده‌ی بازی دست پیدا کنند و بتوانند پیشرفت مؤثر‌تری در آن داشته باشند.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه و به عنوان جمع‌بندی به این مطلب نگاه کنیم، باید گفت که بازی Raid Shadow Legends مجموعه‌ای از انتخاب‌ها و تصمیمات اشتباه است که به شکل خارق‌العاده‌ و دور از انتظاری توانسته لذت‌بخش هم باشد. شرکت Aristocrat به تازگی مدیر ارشد اجرایی Plarium را اخراج کرده است و در مدت روی کار آمدن مدیر جدید هم با این که تصمیمات بعضا بهتری گرفته شده است اما روند دوشیدن وال‌های بازی همچنان تغییری نداشته است.

نظر شخصی بنده این است که حتی با همین سیاست‌های مالی هم این بازی جای رشد بسیار زیادی دارد و در صورت در نظر گرفتن نظرات و بازخورد‌های مخاطبان خود می‌تواند به موفقیت بسیار بزرگ‌تری دست پیدا کند. متاسفانه قدم‌هایی که این شرکت در راستای جلب رضایت جامعه‌ی بازیکنان خود برمی‌دارد (اگر بردارد و اگر رو به عقب نباشد) بسیار کوچک هستند و اگر تغییرات جدی در تصمیم‌گیری‌های خود صورت ندهد، بعید است که بتواند عمر درازی داشته باشد.

در این مطلب سعی کردیم که به صورت اجمالی ایرادات اصلی این بازی را با هم دیگر بررسی کنیم و به برخی از نقاط قوت آن نیز اشاره‌ای داشته باشیم. اگر مشتاق هستید که این بازی موبایل را امتحان کنید می‌توانید از طریق لینک‌های زیر برای این کار اقدام کنید:

در صورت تمایل هم می‌توانید از لینک ریفرال شخصی نویسنده‌ی مطلب برای این کار استفاده کنید.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.