Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

توماس وینتربرگ: فیلم Another Round در ستایش زندگی است نه نوشیدن!

0

توماس وینتربرگ کارگردان فیلم Another Round می‌گوید که این فیلم در ستایش زندگی است نه نوشیدن. در این فیلم چهار معلم دبیرستان دانمارکی تصمیم می‌گیرند که یک تئوری را آزمایش کنند. آن‌ها برای انجام این آزمایش باید میزان الکل خون خود را در سطح خاصی نگه‌دارند تا ببینند آیا بهتر کار و زندگی خواهند کرد یا خیر. نتایج اولیه به نظر مثبت می‌رسند اما در ادامه این آزمایش نتایج شدیدتری نمایان می‌شود.

فیلم Another Round را توماس وینتربرگ در کنار توبیاس لیندهلم نوشته است. بازیگران این فیلم مدس میکلسن، توماس بو لارسن، لارس رانته و مگنس میلانگ هستند. این فیلم برای جشنواره کن 2020 انتخاب شده و در فستیوال‌هایی در لندن و تورنتو به اکران درآمده است. در ادامه مصاحبه‌ای را با آقای توماس وینتربرگ خواهیم خواند.

ما در سال 2013 با شما مصاحبه‌ای داشتیم و شما به من گفتید که همراه با توبیاس در حال فکر کردن به ساختن فیلمی در ستایش نوشیدن هستید. این فیلم چگونه از آن ایده اولیه شما شکل گرفت؟

بله، ما با این ایده شروع به ساخت فیلمی کردیم که در ستایش الکل بود. فیلم‌های بسیار زیادی ساخته شده اند که طرف دیگر داستان را نشان می‌دهند. اما وقتی شروع به نوشتن فیلم‌نامه کردیم خیلی سریع متوجه شدیم که ساختن داستانی درباره الکل با مسئولیت‌هایی نیز همراه است. این فیلم بیشتر یک تحقیق در مورد الکل است و ما نمی‌توانیم جنبه تاریک آن را کنار بگذاریم. در دانکرک، وقتی چرچیل از غیرنظامیان خواست که سوار قایق‌هایشان شوند آیا او آن روز مست بود؟ اگر او نبود تاریخ می توانست متفاوت باشد. اولین نوشیدنی‌های که می‌خورید به شما شجاعت می‌دهد.

چگونه در مورد این ایده فیلسوف نروژی که همه ما بدون الکل کافی در خون خود به دنیا آمده ایم شنیدید؟

ویراستار نروژی من پیش‌نویس اولیه متن را خواند و درباره این فیلسوف به من گفت. تقریبا در همان زمان بود که فهمیدیم شخصیت‌ها باید معلم مدرسه باشند. در ابتدا فکر کرده بودیم که شخصیت مدس یک اپراتور ترافیک هوایی باشد که از نداشتن شهامت کافی برای تصمیم‌گیری رنج می برد و سپس وقتی کمی مست شد در تصمیم‌گیری بهتر باشد. اما این خیلی حیله‌گرانه بود. بنابراین فضای مدرسه بسیار مهم شد. همچنین فکر می‌کنم جالب است که ببینید چرا جوانان اینقدر مشروب می نوشند.

موضوع این فیلم فراتر از الکل است، این در مورد مردانی است که به نوعی روی سن دوم می آیند.

ما همچنین می‌خواستیم فیلمی بسازیم که درباره فکر کردن به زندگی باشد نه فقط زنده بودن بلکه زندگی کردن. امیدوارم این فیلم به ستایشی از زندگی تبدیل شده باشد. من هنگام ساخت این فیلم دخترم را از دست دادم (دختر 19 ساله وینتربرگ، آیدا، در یک تصادف رانندگی درگذشت.) کابوس‌وار بود، برای همیشه اینطور خواهد بود. تنها دلیلی که من می‌توانستم ساخت این فیلم را ادامه دهم این بود که چند ماه قبل از مرگش نامه‌ای برای من ارسال کرد که در آن چقدر این پروژه را دوست دارد و او بسیار در قضاوت‌هایش سخت‌گیر بود. تنها راه ادامه دادن ساختن این فیلم این بود که آن را چیزی بیشتر از یک داستان خنده‌دار درباره الکل کنیم و باید درباره‌ی زندگی می‌بود.

آیا شما و توبیاس توانستید از تجربیات شخصی خود برای فیلم استفاده کنید؟

وقتی داشتم این فیلم را می نوشتم در نقطه‌ای کاملا سلامت بودم. برای ساختن فیلم لازم نیست که آن را زندگی کنید. ابزار اصلی ما تحقیق کنجکاوانه بود. اما مسلماً برخی از این مباحث با ما طنین انداز می‌شد. ما می‌خواستیم به جامعه شکننده بودن و خصلت اشتراک‌گذاری را نشان دهیم. من 16 سالگی را به خاطر دارم که ساعت 4 صبح به خانه می‌آمدن و بوی گل بهار می‌دادم، عاشق می‌شدم و مست بودم. این نقطه آغاز تمام شادی‌هاست. همه ما به نوعی هنوز در آرزوی آن هستیم.

چطور با چهار بازیگر اصلی کار کردید؟ آیا این کار را با آنها تمرین کردید یا از آنها خواستید که از زندگی شخصی خودشان استفاده کنند؟

من دوست دارم فیلمنامه را برای بازیگران خاصی بنویسم. من از زندگی خصوصی یا داستان‌های خصوصی آن‌ها استفاده نکردم. اما من از نوشتن برای آن‌ها الهام گرفتم. من این کار را برای اولین بار برای Festen انجام دادم، این روشی است که من تا به حال (در حرفه خود) استفاده کرده‌ام.

تماشای بازیگرانی که در حال مستی بازی می‌کنند می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد چگونه از این اتفاق جلوگیری کردید؟

این شخصیت‌ها بسیار آسیب‌پذیر و بسیار پاک هستند بنابراین در کنار آن مست بازی کردن هم چالش‌های خودش را دارد. وقتی که ما فیلمبرداری می‌کردیم بازیگران مشروب نمی‌خوردند اما زمانی که در حال تمرین بودیم سعی کردیم خجالت را کنار بگذاریم و می‌خواستیم شخصیت‌ها را با 0.3 درصد الکل (خون)، 0.8 و 2.8 ببینیم. در ابتدا سعی می‌کنید که مستی را پنهان کنید و خیلی صاف و منظم روی صندلی بنشینید اما بعد از 0.8 دیگر کاری نمی‌توان کرد و شما فقط یک حرامزاده وحشتناک و پر سر و صدا هستید. پیدا کردن تعادل بسیار سخت بود.

ما نمی‌خواهیم داستان را برای خوانندگانی که هنوز فیلم را ندیده‌اند لوث کنیم اما فیلم Another Round پایان‌بندی فوق‌العاده‌ای دارد. آیا همیشه می‌دانستید که این پایان کار چطور خواهد بود؟

بله. و مدس از این موضوع عصبی بود. او نمی‌خواست موضوع خیلی “خصوصی” شود – و او بسیار بسیار باهوش و داستان سرایی فوق‌العاده است، بنابراین ما در مورد نکاتی می‌گفت بحث کردیم. او در صحنه آخر احساس خطر می‌کرد. دوست من لارس فون تریه یک بار در مورد نوشتن به من گفت: “آنچه من در مورد نوشتن می‌دانم این است که شما باید بهترین‌ها را برای آخر کار پس انداز کنید.” بنابراین من با این پایان خیلی به آن فکر کردم.

چه حسی دارد که فیلم خود را در دنیایی تغییر کرده به نمایش بگذارید؟ اولین نمایش جهانی شما در تورنتو است و در سن سباستین در رقابت حضور دارید اما نمی‌توانید به هیچ یک از جشنواره‌ها بروید.

مثل این می‌ماند که چشمان شما را بسته باشند چرا که من فیلمی در مورد باهم بودن و به اشتراک گذاشتن را به دنیایی که پر از ترس و انزوا می‌فرستم. من نمی‌دانم که این فیلم قرار است مکاشفه‌ای برای مردم باشد یا کمی بی‌ربط. امیدوارم که عشق و دغدغه‌ از این فیلم و بازیگران فوق‌العادش سرچشمه بگیرد.

منبع Screendaily

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.