دیوید کراننبرگ با Crimes of the Future به ریشههای خود باز میگردد
پس از هشت سال دوری از صندلی کارگردانی، دیوید کراننبرگ با فیلم جدید خود موسوم به «جنایتهای آینده» (Crimes of the Future) باز میگردد. فیلم علمی تخیلی ترسناکی که بیست سال است در حال ساخت است.
فیلم Crimes of the Future بنا است در بخش رقابتی جشنواره کن 2022 حضور داشته باشد. اثر جدید دیوید کراننبرگ همچنین در ماه ژوئن اکران خواهد شد. در داستان آینده نگرانهی این فیلم، انسانها به حدی از توسعه دست یافتهاند که قادر است بدن را با مشکلاتی که بشر ایجاد کرده وفق دهد. اما این تغییر چه تاثیری بر هویت و فلسفه وجودی انسانها گذاشته است؟
اگر این به نظرتان خیلی فلسفی میرسد، خودتان تریلر فیلم Crimes of the Future را تماشا کنید و میبینید که دیوید کراننبرگ به سرعت و با تبحر خاص خود، به سوراخ خرگوش سوالات بزرگ زندگی میپرد. علاوه بر آن، این کارگردان به طور واضح، به ریشههای «وحشت بدنی» (بدن=تن، کالبد) فیلمسازی خود برگشته است. مشخصا او میخواهد ما را با دیدن این صحنه به مرز انزجار برساند. و این یعنی دیوید کراننبرگ در بهترین حالت خود.
به علاوه تریلر نشان میدهد که کراننبرگ -که خودش فیلمنامه جنایتهای آینده را نوشته- تمام تلاش خود را کرده است تا این فیلم تا جای ممکن از واقعیت امروز دور باشد.
در یک تیزر تنها یک دقیقهای، ما تصاویری از قبیل جراحی روی بدنی که سوراخ سوراخ شده است را میبینیم. یا اعضای بدنی که در جای درستشان قرار نگرفتهاند. یا انسانهایی که وعده غذایی پلاستیکی خود را میل میکنند. و این تنها تریلر فیلم است!
تریلر فیلم Crimes of the Future دیوید کراننبرگ را تماشا کنید
جنایتهای آینده یک بازگشت به فرم برای کراننبرگ محسوب میشود. در چند سال گذشته، این کارگردان فیلمهای شاخص و تحسین شدهای همچون A History of Violence و Cosmopolis را ساخته است. اما برخی طرفداران ممکن است عناوین تاثیرگذاری که کراننبرگ به خاطر آنها شناخته شد، از جمله آثار کلاسیک مدرنی مثل The Fly و Videodrome را نشناسند.
کراننبرگ در یک بیانیه رسمی درباره این فیلم و ایدهاش توضیح میدهد. او درباره سوالاتی که تلاش میکند با داستان این فیلم در ذهن مخاطب ایجاد کند نوشته است:
جنایتهای آینده تاملی است در تکامل انسان. به ویژه، راههایی که در آنها ما مجبور بودهایم کنترل پروسه [تکامل] را به عهده بگیریم، چرا که چنان محیطهای قدرتمندی را ساختهایم که قبلا وجود نداشتند.
او همچنین اضافه کرده است:
[فیلم] یک وجهه از تکامل هرآنچیزی است که من قبل از این انجام دادهام. طرفداران ارجاعات کلیدی به دیگر صحنهها و لحظات فیلمهای دیگر من را خواهند دید. این دنبالهی درک من از تکنولوژی در ارتباط با بدن انسان است.
او در ادامه منظور خود را شفافتر بیان کرده است:
تکنولوژی همیشه یک پیوست به بدن انسان است، حتا زمانی که بسیار مکانیکی و غیرانسانی به نظر میرسد. مشت شما با سنگ یا چماقی که در دست میگیرید قویتر میشود، اما در نهایت، سنگ یا چماق پیوستهایی هستند به توانایی که بدن انسان از قبل دارای آن است.
کراننبرگ ایده اصلی فیلمش را در یک سوال خلاصه میکند:
در این مجال بسیار حساس در تاریخ بشر، ممکن است این سوال پیش بیاید: آیا بدن انسان میتواند در راستای حل مشکلاتی که خودمان خلق کردهایم تکامل پیدا کند؟ آیا بدن انسان قادر است روندی را برای هضم پلاستیک و مواد مصنوعی به وجود بیاورد؟ نه تنها به عنوان بخشی از یک راه حل برای بحران زیست محیطی، بلکه همچنین برای رشد کردن و زنده ماندن؟
فیلم Crimes of the Future یک فیلم پرستاره هم محسوب میشود. در این فیلم «ویگو مورتنسن» (که سابقه همکاری با کراننبرگ در فیلمهای History of Violence و Eastern Promises را دارد) در کنار «کریستین استوارت»، «لئا سیدو» و «اسکات اسپیدمن» (بازیگر فیلم Underworld) ایفای نقش کرده است.
این فیلم جدید در جشنواره کن امسال به نمایش در میآید. کن 2022 در تقریبا از ده روز دیگر (17 می) آغاز به کار خواهد کرد. پس از این نمایش محدود، فیلم قرار است در سینماها اکران گسترده خود را از ماه ژوئن آغاز کند.
تاریخ دقیق اکران فیلم مشخص نیست. اما به نظر میرسد که تا تماشای یک شاهکار دیگر از کراننبرگ فاصله زیادی نداریم.