ایران ۴ میلیون گیمر حرفهای دارد – گزارش نمای باز ۱۴۰۰ منتشر شد
34 میلیون نفر بازیکننده (گیمر) در ایران وجود دارد که سهم زنان از این تعداد 41 درصد و مابقی سهم مردان است. در حالی که دایرک در گزارش نمای باز 1400 که به صورت کامل منتشر شد این آمار را اعلام کرده است، گیمر را به کسانی اطلاق میکند که حداقل یک ساعت در هفته با یکی از پلتفرمهای دیجیتال بازی میکند. اگرچه عمده بازیکنندگان در ایران را علاقهمندان به بازیهای تفننی و پلتفرم موبایل تشکیل میدهند، ایران 4 میلیون گیمر حرفهای دارد.
میانگین سنی گیمرهای ایران 23 سال اعلام شده است. در گزارش نمای باز 1398 میانگین سنی گیمرهای ایران 22 سال اعلام شده بود. همچنین تعداد بازیکنندگان ایرانی نیز 2 میلیون نفر افزایش داشته است. میانگین سنی گیمرهای ایرانی در سال 1396 تنها 19 سال بوده است.
سرانه بازی کردن ایرانیها در روز نیز به طور متوسط با دقیقه افزایش از 93 دقیقه در روز سال 98 به 95 دقیقه در سال 1400 رسیده است. در عین حال زنان در روز به طور میانگین 64 دقیقه و مردان 115 دقیقه به بازی میپردازند.
پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای تخمین میزند که در سال 1400 بالغ بر 34 میلیون نفر بر روی مجموع پلتفرمها بازی میکردهاند.
با توجه به جمعیت 84 میلیونی ایران این یعنی از هر 100 ایرانی 41 نفر بازیکننده است.
بر اساس این آمار، از سال 1389 تا 1400 تعداد کل بازیکنندگان ایرانی با «نرخ رشد ترکیبی سالیانه برابر با 7 درصد» افزایش داشته است.
همچنین در این پیمایش، گیمرها بر اساس میزان ساعاتی که در یک هفته به بازی کردن اختصاص میدهند تفکیک شدهاند. دستهبندیهای دایرک سه گروه عمدهی «بازیکنان حرفهای/پیشتاز»، «بازیکنان مصمم/پایدار» و «بازیکنان علاقهمند/تفننی» را شامل میشود. طبق این دستهبندیها به کسی که بیش از 21 ساعت در هفته به بازی کردن مشغول باشد «گیمر حرفهای» شناخته میشود.
در ایران نزدیک به 4 میلیون نفر گیمر حرفهای وجود دارد. این تعداد 12 درصد از کل بازیکنندگان ایرانی را تشکیل میدهد.
در حالی که بازیکنانی که 5 تا 21 ساعت در هفته بازی میکنند 14.5 میلیون نفر براورد شدهاند. همچنین بازیکنانی که 1 تا 5 ساعت در هفته به تجربه بازی مشغول هستند و گیمرهای تفننی شناخته میشوند، بیشترین سهم را دارند و 15.5 میلیون نفر از کل جمعیت بازیکنندگان ایرانی را تشکیل میدهند.
همچنان پراقبالترین پلتفرم برای بازی کردن «موبایل» است که بیشترین سهم از بازار را نیز به خود اختصاص میدهد. بعد از آن، سهم کنسولهای بازی (شامل کنسولهای خانگی و دستی) بیشتر از رایانههای شخصی است.
طبق آمار منتشر شده در نتیجهی این پیمایش، 58 درصد بازیکنندگان آنلاین بازی میکنند. همچنین 56 درصد بازیکنندگان هر روز بازی میکنند.
در سال 1400 همچنین محبوبترین بازی ویدئویی در میان بازیکنندگان ایرانی بازی «ندای وظیفه» (Call of Duty) بوده است. بعد از آن نیز دو بازی شبیهساز فوتبال FIFA و PES به ترتیب قرار گرفتهاند و بازی چهارم از نظر میزان طرفدار در ایران بازی موبایلی «کلش آف کلنز» است. در حالی که دو بازی از میان این چهار عنوانِ محبوب در میان گیمرهای ایرانی یعنی کالاف دیوتی موبایل و کلش آف کلنز در ماههای اخیر در ایران فیلتر شدند.
رتبههای اول تا سوم در سال 1398 طبق همین گزارش متعلق به عناوین PES، کلش آف کلنز و FIFA (به ترتیب) بود.
بازیهای ایرانی «آمیرزا»، «کلاچ» و «منچرز» در میان عناوین پرطرفدار گیمرهای ایرانی در سال 1400 نیز دیده میشوند.
این گزارش «حاصل تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از پیمایشی است که خروجی آن اطلاعات 8690 خانوار معادل 30087 نفر» را فراهم آورده بوده است. مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال بنیاد ملی بازیهای رایانهای (دایرک) و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) همکاران انجام این پیمایش بودهاند.
در حالی که این پیمایش در تابستان و پاییز 1401 انجام شده آمار مصرفی پاسخدهندگان در سال 1400 جمعآوری شده است. گزارش کامل دایرک را میتوانید اینجا بخوانید.