سیر تا پیاز توتال وار؛ از شوگان تا وارهمر- قسمت آخر
خب، بلاخره بعد از مدتها با آخرین قسمت از بررسی «توتال وار» در گیمنیوز نزد شما عزیزان بازگشتیم.
و اینک در آخرین قسمت از این بررسی میخواهیم جدیدترین عنوان این سری را زیر ذرهبین گیمنیوز قرار دهیم. (البته باید خدمت شما عرض کنم که چون هنوز بازی عرضه نشده و نویسنده این سری به E3 و گیمزکام نرفته، و احتمالا هیچوقت نخواهد رفت، همچنین Creative Assembly از بنده دعوت نکرده تا تجربه اختصاصی از انجام بازی داشته باشم، مجبور شدم این نقد را با قدرت تخیل خاص خود! و خواندن نوشتههای فرنگی بنویسم).
ششم دسامبر 2012 بود که سگا، ناشر سری توتال وار، همکاری خود با شرکت گیمز ورکشاپ، خالق بازیهای رومیزی وارهمر 40هزار، را اعلام کرد. برای کسانی که اطلاعی راجع به بازیهای وارهمر ندارند باید بگوییم این سری بازیها اولین بار در سال 1987 توسط «ریک پریستلی» ساخته شدند. بعد از خرید بستهٔ بازی، روی یک میز زمین یا نقشهٔ آن را پهن کرده و مدلهای کوچک از سربازان و ماشین آلات جنگی را روی آن قرار میدهید؛ حالا با همبازیتان بر اساس قوانینی که در دفترچه همراه بازی عرضه شده، به گذراندن اوقات فراغت خود میپردازید.
بعد از این آشنایی مختصر با وارهمر 40هزار، سراغ «وارهمر: توتال وار» میرویم.
اولین نکته که باید راجعبه این بازی بدانید این است که دیگر از محیط تاریخی و واقعی نسخههای قبلی خبری نیست. بازی در دنیای فانتزی وارهمر جریان دارد که در آن انواع و اقسام موجودات عجیبالخلقه بهوفور یافت میشود، از عجیبترین آنها نیز میتوان به انسانها اشاره کرد!
نقشهٔ کمپین وارهمر تا حدود زیادی به نقشهٔ «آتیلا» شباهت دارد؛ با این تفاوت که در شمال آن خونآشامها، در جنوب ارکها و سبزپوستان، در شرق کوتولهها و در غرب نیز انسانها که با نام امپراتوری در بازی ظاهر میشوند، حضور دارند.
مانند نسخههای قبل، شهرسازی، سیاست و دیپلماسی در وارهمر نیز حضور دارند اما بیایید چیزهایی جدید را بررسی کنیم.
اولین نکته حکومتهای بازیاند. در نسخههای قبلی با حکومتهای تاریخی و واقعی سروکار داشتیم که همه کموبیش انسان بودند (اگر آتیلا و چنگیز را انسان حساب کنیم). اما در وارهمر تنها یک کشور انسان وجود دارد آنهم امپراتوری به رهبری «کارل فرانس». کارل فرانس یکی از شخصیتهای سری وارهمر است که علاوه بر پادشاهی جادوگر نیز هست. امپراتوری ترکیب قدرتمندی از جادوگران، تانکهای بخار، سوارهنظام و ماشینهای جنگی در اختیار دارد. بهعلاوه خود کارل فرانس سوار بر گریفن خویش، موجودی با سر عقاب و بدن شیر، جلوتر از همه به صفوف دشمنان میتازد؛ البته پرواز هم میکند.
دومین حکومت که قابل انتخاب است خونآشاماناند. در وارهمر چندین گروه خونآشام حضور دارند که «فن کاراشتاینها» خطرناکترین و قدرتمندترین آناناند و به همین دلیل میتوانید کنترل آنها را بهدست گیرید. در بالا تصویر منفرد فن کاراشتاین را میبینید که گفته میشود تحت سلطهٔ ناگاش، جادوگری قدرتمند، قرار دارد و تمایل بسیار زیادی به پارهکردن گلویش هرچه که روی زین راه میرود یا در هوا پرواز میکند؛ علاقهٔ وافری هم به کارل خودمان دارد که احتمالا باید به همین دلیل فکر دیپلماسی بین ایندو را از سرتان خارج کنید. تا یادم نرفته بگویم که منفرد سوار بر اژدهای مردهاش مبارزه میکند!
سومین حکومت سبزپوستاناند. ارکها، گرازها و گابلینها متعلق به این دستهاند. این گروه که در جنگلهای جنوبی زندگی میکنند تمایل زیادی به شهرسازی و این کارها ندارند؛ فقط جنگ. میتوان سبزپوستان را به قبایل عشایری که در نسخههای قبلی بود تشبیه کرد. ارتشهای بزرگی که به یکجا نشینی عادت ندارند و فقط شهرهای سر راه را میسوزانند و با خاک یکسان میکنند. از ویژگیهای عجیب این گروه این است که میتوانند بر عنکبوتهای غولپیکر سوار شده و به میدان مبارزه بیایند. گابلینها معمولا گروههای کوچکی در ارتشهای ارکها تشکیل میدهند که زیاد هم اذیت میشوند.
چهارمین گروه کوتولهها هستند. اگر فیلمهای ارباب حلقهها و هابیت را دیده باشید با کوتولهها آشنایی دارید، (اگر هم ندیدهاید بروید و از همین الان شروع کنید). آنها زیر زمین زندگی میکنند، چیزهای باحال میسازند و تا میتوانند نوشیدنی مینوشند! درخت تکنولوژی کوتولهها در بازی شامل دو بخش عمرانی و جنگی است که آنها را از بقیه متمایز میکند. اما فراموش نکنید که آنها جنگجویان بسیار قدرتمندی هستند.
در ابتدا فقط همین چهار حکومت برای بازی وجود دارند؛ حکومتی دیگر نیز هست اما در قالب بستهالحاقی بعدا اضافه خواهد شد.
بعد از حکومتها نوبت به المانهای جدید میرسد. اولین مورد آنها جادو است. در بازی هشت مکتب جادوی انسانی وجود دارند که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند. بعضی حکومتها مانند کوتولهها کلا از داشتن جادو محروماند یا دسترسی کمی به آن دارند. در عکس زیر یکی از جادوگران امپراتوری را میبینید. جادوها نیروی قدرتمندی در بازیاند اما امکان اشتباه و خطا در آنان نیز وجود دارد که باعث خواهد شد خود جناب جادوگر یا هر بدبخت دیگری که نزدیک او ایستاده به ملکوت اعلی بپیوندد. از جمله نیروهای دیگر بازی میتوان به هرجومرج یا کائوس اشاره کرد. چیز زیادی راجعبه آن نمیدانیم اما در همین حد بگویم که این نیروها با سرورشان تزینچ، بدنهای دیگر را تسخیر کرده و تحت کنترل خود در میآورند. از جمله موجودات دیگر میتوان به اژدهاها و غولها اشاره کرد. غولها معمولا ارتشی مجزا دارند اما عجیب نیست که ارکها تعدادیشان را با طناب به مهلکه بیاورند. اژدهاها نیز ازجمله ابزار مفید برای تسخیر شهرها هستند.
و مهمترین ویژگی جدید: کوئستها. کوئستها برای هر حکومتی در طول کمپین وجود دارند. با کامل کردن آنها میتوانید برای کاراکترهای خاص خود مانند کارل فرانس آیتم و زره یا سلاح بهدست آورید. دقت کنید که ماموران در این نسخه هم در نقشه کمپین و هم در نقشه جنگ وجود دارند. آنهایی که اسم دارند و متعلق به سری وارهمر فقط زخمی میشوند در حالی که بقیهشان ممکن است کشته شوند.
از دیگر ویژگیها میتوان به ترکیبات جدید ارتشی و آرایشهای نوین اشاره کرد که اغلب با نسخههای پیشین توتال وار تفاوت دارند. میتوانید سطوح کاربری را تغییر دهید و به نمای سینماتیک رفته و جنگ را مشاهده کنید. برای این کار Creative Assembly زحمت زیادی کشیده و با ساخت 30 نوع بدن و فیزیک تنوع و واقعیت جنگها را بهشدت بهبود بخشیده؛ برای اینکه قدر زحمات آنها رابدانید باید بگویم که در نسخههای قبلی تنها 5 یا 6 نوع بدن و فیزیک وجود داشت. بهعلاوه، صداگذاری شخصیتها نیز بهتر شده و از باگ و کند شدن تصویر در نمای جنگی خبری نیست. و نهایتا میتوانید برای واحدهای نظامی خود سلاحهای مختلفی انتخاب کنید.
تاجایی که ما اطلاع داریم باگ یا مشکل خاصی در بازی وجود ندارد، اما از آنجایی که تقریبا به ویژگی توتال وار تبدیل شده که مشکلاتی داشته باشد و بعدا با یک پچ حل شود، دور از انتظار نیست که وارهمر نیز بینقص نباشد. با تمام این اوصاف بازی بسیار هیجانانگیز و جذاب است. تمام سایتهای مرجع از آن تعریف کردهاند و هواداران نیز، ازجمله خودم، بیصبرانه منتظر عرضه آن در پنجشنبه 9 اردیبهشت هستند.
نظر شما چیست؟ آیا فکر میکنید شکست سنت توتال وار و رفتن به دنیای فانتری جالب است؟ منتظر نظرات شما هستیم.