فیلم جدید Decision to Leave (تصمیم به جدایی) تازهترین اثر پارک چان-ووک، کارگردان معروف کرهای، است. این فیلم برای نخستین بار در جشنوارهی کن 2022 نمایش داده شد و یکی از فیلمهای بخش اصلی این جشنواره محسوب میشود.
پارک چان-ووک، کارگردان معاصر کرهای و یکی از پرافتخارترین سینماگران این کشور است که طرفداراناش او را با فیلمهایی در ژانر جنایی-معمایی میشناسند. بهویژه فیلم اولدبوی که شهرتی جهانی را برای چان-ووک به ارمغان آورد.
این اولین بار نیست که فیلمی از چان-ووک نامزد دریافت نخل طلا میشود. پیشتر هم سه فیلم او نامزد دریافت این جایزه شده بودند که به ترتیب عبارتاند از اولدبوی، عطش و کنیز.
در کن امسال، فیلمهای مهم دیگری هم حضور دارند که از میان آنها میتوان به جنایتهای آینده (دیوید کراننبرگ)، دلال (هیروکازو کورئیدا)، نمایش (کلی رایکارد) و ستارهها هنگام ظهر (کلر دنی) اشاره کرد.
در میان فیلمهای راه یافته به بخش اصلی جشنوارهی کن، نام دو فیلم ایرانی هم به چشم میخورد. این دو فیلم عبارتاند از برادران لیلا و عنکبوت مقدس. شایان ذکر است که فیلم عنکبوت مقدس، چندی پیش اولین نمایش جهانی خود را در کن 2022 پشت سر گذاشت.
از آنجا که فیلم Decision to Leave یکی از موردانتظارترین فیلمهای امسال به شمار میرود، تعدادی از نقدهای اخیرا منتشرشده دربارهی این فیلم را برای شما گردآوری کردهایم. این نقدها نشان میدهند که فیلم جدید چان-ووک تا کنون در جلب رضایت منتقدان بسیار موفق عمل کرده است. همراه گیمنیوز باشید.
گزیدهی نقدها دربارهی فیلم Decision to Leave
جسیکا کیانگ (Variety): هیچکس مانند پارک چان-ووک پیچیده نیست. سازندهی فیلمهایی اولدبوی و کنیز، این بار هم با خونسردی در یکی دیگر از هزارتوهای بیعیب و نقص و پیچیدهاش میچرخد. پس از موفقیت جهانی انگل (Parasite) بونگ جون-هو و سریال بازی مرکب، فیلم کرهای جدید و هیجانانگیز دیگری اینجاست که همانا Decision to Leave پارک چان-ووک است.
پیتر بردشاو (Guardian): پارک چان-ووک دوباره با یک نوآر عاشقانه به کن بازگشته است… تنش و دسیسه، رویاروییهای عاطفی بزرگ، استفادهی هوشمندانه از فناوری (که اغلب جلوی فیلمهای هیجانانگیز امروزی را میگیرد)، صحنههای شیک از جمله تعقیب و گریز فوقالعاده روی پشت بام و نهایتا پیچشهای داستانی عالی در فیلم او بسیار هیچکاکی هستند.
نیل اسمیت (Total Film): حال و هوای هیچکاکی در ملودرام باشکوه پارک چان-ووک بهوفور دیده میشود. به سخن دیگر، این یک بازگشت عاشقانه به نوآرهای گذشته است. میتوان گفت اگر سرگیجه (آلفرد هیچکاک) و گرمای بدن (لارنس کاسدان) نمونهای در شرق آسیا داشته باشند، بدون شک همین فیلم است.
دیوید ارلیچ (IndieWire): انتظار نداشتم که رمانتیکترین فیلم سال (تا کنون) یک فیلم پلیسی باشد. این تریلر پلیسی-جنایی هم خندهدار است و هم بازیگوشانه، و به طور فزایندهای تکاندهنده است. زیرا تصویری از یک عشق نشان میدهد که در آن هیچ راهی برای جاودان شدن عشاق وجود ندارد.
فیلمی با سبک خاص بصری
تیم رابی (Telegraph): پارک چان-ووک یکی از برجستهترین کارگردانهای صاحب سبک در سینمای کره است. و تقریبا فریمی از فیلم جنایی جدید او یعنی Decision to Leave وجود ندارد که از این موضوع بهرهی خاصی نبرده باشد. فیلمبرداری پرشور است و دوربین کارهایی را انجام میدهد که قبلا هرگز ندیدهاید. انگار پارک نمیتواند صبر کند تا به شما نشان دهد که چه چیزی در آستیناش دارد. این فیلم با ژست ظریفی به سمت یک عشق محکوم به فنا میرود که ممکن است واقعا شما را ناراحت کند.
رافائل موتامایور (Slash Film): این فیلم ترفندها یا شگفتیهای سینمایی کمتری را در مقایسه با آنچه طرفداران کارهای قبلی چان-ووک انتظار داشتند، به نمایش میگذارد. این یک داستان عاشقانه و پلیسی رازآلود است که به خلق و خوی، زیباییشناسی و روانشناسی شخصیتهایش اولویت میدهد و نه توطئههای چندلایه که برای غافلگیری سریع طراحی شدهاند.
دیوید رونی (Hollywood Reporter): شش سال پیش بود که پارک چان-ووک با فیلم هیجانانگیز خود به نام کنیز غوغایی در کن به پا کرد. حالا او با اثری متفاوت بازگشته است. یک نئونوآر دلپذیر که سطح محدودتری از خطر و اتفاقات هیجانانگیز را آشکار میکند. در واقع، این یک داستان غنیتر و پیچیدهتر است.
لانا مورای (Playlist): پارک چان-ووک در فیلم تازهاش توطئههای پیچیدهای را به تصویر میکشد که با انباشته شدن جزئیات، خود را بهآرامی آشکار میکنند. تعجبآور است که مدت زیادی طول کشیده تا او تواناییهای خود را در یک داستان پلیسی هم بیازماید. ممکن است این فیلم فاقد نیروی محرکهی کنیز یا اولدبوی باشد، اما فیلمی است که با گذشت زمان غنیتر خواهد شد.
خلاصهی داستان فیلم
فیلم Decision to Leave دربارهی یک پلیس وظیفه شناس به نام هائه-جون است که همیشه عطش زیادی برای حل پروندههای تازه دارد. او جوانترین افسری است که تا به حال در شهر بوسان به عنوان بازرس انتخاب شده. وقتی جسد مردی در نزدیکی یک کوه پیدا میشود، پلیس بوسان وظیفهی حل پرونده را به هائه-جون میسپارد. او سپس با سئو رائه، همسر آن مرد، دیدار میکند و وارد یک رابطهی عجیب میشود. مشکل اینجاست که هائه-جون قبلا ازدواج کرده و سئو رائه هم مظنون به قتل همسرش است.