Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

معرفی و بررسی بازی موبایل Air Ballz – اعداد اعتیاد آور – ۲

0

بازی Swipe Brick Breaker و مشابهان بی‌شمارش، یکی از بازی‌های تفننی مناسب برای سپری کردن وقت محسوب می‌شوند. با این‌که این بازی به تنهایی 10 میلیون نصب فعال در سراسر جهان دارد، هنوز هم بازی‌های مشابه آن و کلون‌ها با استقبال مواجه می‌شوند. کافی است یک یا دو المان در طراحی بازی یا گیم‌پلی آن تغییر کند و آن وقت یک کانسپت جذاب برای خلق یک کلون موفق وام گرفته شده است. بازی موبایل ایرانی Air Ballz یا ایر بالز هم یکی دیگر از همین نمونه بازی‌هایی است که درست شبیه به بازی Brick Breaker و کلون‌های فراوانش ساخته شده است. در ادامه با معرفی و بررسی بازی موبایل Air Ballz – ایر بالز همراه گیم‌نیوز باشید.

بازی Air Ballz یک نمونه‌ی مشابه موفق است. یک کلون قدرتمند که موفق شده با طراحی متفاوت، و پیشرفت‌های فنی بازی اصلی را در خود هضم و به مخاطب ارائه کند. در این بازی همان گیم‌پلی مینیمال و مشخص آجر خرد کردن با استفاده از گوی ارسالی و ضربات متعدد جریان دارد. شما باید زاویه‌ی مناسب را انتخاب کنید، آجرها را هدف بگیرید و سعی کنید آن‌ها را با کم‌ترین زحمت نابود کنید. پس از هر بار شلیک گوی، آجرها یک ردیف به پایین حرکت می‌کنند و هدف اصلی شما این است که اجازه ندهید آن‌ها به خط قرمز پایین صفحه، که در واقع ردیف آخر محسوب می‌شود برسند.

اما بازی موبایل Air Ballz چه تفاوتی با Brick Breaker و دیگر مشابهان آن دارد؟ اولین تفاوت که می‌تواند بسیاری از کاربران را به امتحان این بازی وسوسه کند -مخصوصا آن‌ها که با گوشی‌های قدیمی‌تر به بازی می‌پردازند و فضای ذخیره‌ی کم برای آن‌ها دغدغه است- حجم کم بازی است. این بازی فقط 4 مگابایت حجم دارد (البته این موضوع برای اکثر بازی‌های استودیوی اپینو صادق است و مثلا بازی سوپر شیب از همین استودیو نیز تنها 6 مگابایت حجم دارد.) که در مقایسه با نمونه‌های خارجی واقعا کم است. داشتن زبان فارسی و گرافیک متفاوت، انیمیشن جذاب حرکت توپ و شکستن آجرها و رنگ‌بندی بازی که آن را شبیه به تتریس کرده است هم نکات دیگری هستند که ممکن است کاربران را به امتحان این بازی جذب کنند.

در بازی یک مکانیک دیگر هم گنجانده شده است که باعث تداوم بازی شما و اعتیاد بیشتر می‌شود. «سکه» و «جِم» در بازی در واقع امتیازهای اضافه‌ی گیم‌پلی به کاربران علاقه‌مند به بازی هستند. هر بار که با یک شلیک گوی بتوانید همه‌ی آجرهای در صفحه را نابود کرده و صفحه را پاک‌سازی کنید یک جِم هدیه می‌گیرید. البته جم را می‌توانید بخرید که از طریق فروشگاه بازی و هزینه‌ کردن پول واقعی هم امکان‌پذیر است. اما در حین بازی و پیشروی در مراحل تمام‌نشدنی آن هم می‌توانید سکه به دست آورید. سکه‌ها به صورت تصادفی در میان آجرها پخش هستند و با برخورد گوی به آن‌ها، به حساب شما واریز می‌شوند. در ازای هر 200 سکه می‌توانید 1 جم به دست آورید. با هر جم می‌توانید آجرها را یک ردیف به سمت بالا حرکت دهید، کاری که باعث می‌شود از باخت احتمالی فرار کنید.

اما این‌ها هیچ‌کدام عامل موفقیت این بازی (و البته بازی‌های مشابه و اساسا بازی اصلی یعنی Brick Breaker) نیستند. مفهوم جمع کردن امتیاز و بیشتر شدن اعداد است که شما را در این بازی نگه می‌دارد. شما ابتدا با یک گوی شروع به بازی می‌کنید. با جمع کردن گوی‌های بیشتر، یک زنجیره‌ی بی‌پایان از گوی‌ها را به دست می‌آورید که به شما امکان نابود کردن تعداد بیشتری آجر رنگی را می‌دهد. پس از این‌که به 20 یا 200 یا 800 گوی رسیدید، می‌فهمید که تماشای حرکت گوی‌ها در میان آجرها و تبدیل کردن اعداد بالای 10 یا 100 یا 1000 چقدر می‌تواند جذاب باشد. شما مسحور تغییر رنگ‌ها و اعداد می‌شوید و منتظر هستید تا نوبت بازی تمام شود و نوبت بعدی با تعداد بیشتری گوی به آجرهایی با اعداد بزرگ‌تر حمله کنید.

در عین حال که تعداد گوی‌های در اختیار شما و اعداد (ضرایب) آجرها افزایش پیدا می‌کند، به مرحله‌های بعدی خواهید رسید و امتیاز شما هم بیشتر می‌شود. این افزایش اعداد هم باز با همان مفهوم آشنا سر و کار دارد و شما تشنه‌ی افزایش اعداد هستید و هر چه پیشروی می‌کنید هم بیشتر تشنه می‌شوید. این بازی با به کارگیری اعداد و امتیازها موفق شده به سادگی شما را در اختیار خود نگه دارد و ساعت‌ها مشغولتان کند. اگر فکر می‌کنید بی‌دلیل به این بازی قاتل زمان گفته می‌شود، بهتر است تجدید نظر کنید و اگر در طول روز وقت آزاد چندانی ندارید، این بازی را فراموش کنید.

بازی Air Ballz یک نمونه‌ی موفق از بازی Brick Breaker محسوب می‌شود، اما باز هم یک کلون است. نمونه‌ای مشابه از یک بازی موفق خارجی و نمونه‌های مشابه آن، که در عین حال که می‌تواند برای کاربران ایرانی جذاب باشد،‌ هیچ کارکرد دیگری ندارد و تنها یک خروجی متوسط سرگرم‌کننده از استودیوی سازنده‌اش محسوب می‌شود. این بازی به هر جهت یک عنوان موفق تلقی می‌شود، اما دیدن انتشار آن از بازی‌ساز خلاقی که تحت برند اپینو بازی Around Mars – به دور مریخ را منتشر کرده و موفق به کسب جایزه هم شده است، بیش از هر چیز ناامیدکننده است.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.