انیمه سریالی کابوی بیباپ، شاهکار شینیچیرو واتانابه (Shinichiro Watanabe)، تقریبا از همان لحظه انتشار یک اثر تمام و کمال بوده است. حس شوخطبعی اثر، اکشن فراموشنشدنی، استفاده خلاقانه از موسیقی، شخصیتهای پیچیده آن و… خصوصیاتی هستند که مخاطب این انیمه را سر ذوق میآورند. در واقع کابوی بیباپ همه چیزهایی را که واتانابه در طول سالها ارایه کرده، در خودش دارد. اما کارهای دیگر او چطور؟ در اینجا آثاری از خالق کابوی بیباپ به شما معرفی میشوند که مطمئنا به خاطر داستانپردازی عالی و بدون نقصشان، مورد ستایش طرفداران انیمه قرار خواهند گرفت.
Kids on the Slope
واتانابه عاشق تمام عیار موسیقی در سبکهای گوناگون است. مثلا کابوی بیباپ را بر پایه سبک معروفی در موسیقی جاز نامگذاری کرده. یا در Samurai Champloo به منظور فراروی از فضای سنتی دوره ادو (دورهای در تاریخ ژاپن) به آهنگهای هیپ هاپ متوسل شده. بنابراین عجیب نیست که او وظیفه اقتباس از مانگای یوکی کومادا در سال ۲۰۰۷ یعنی Kids on the Slope را برعهده گرفته باشد.
این داستانی کوتاه اما تاثیرگذار است که زندگی پرماجرای کائورو نیشیمی (Kaoru Nishimi)، پسری نابغه و خجالتی، را روایت میکند. کائورو با یک پسر دردسرساز به نام سنتارو طرح دوستی میریزد و وارد رابطهای بعید میشود. نکته مهم این است که هر دو آنها شدیدا به موسیقی جاز علاقه دارند و با گوش سپردن به آن، میتوانند زندگی اضطرابآورشان را تحمل کنند.
دلیل آن که واتانابه پیشنهاد ساختن Kids on the Slope را پذیرفت، این بود که مانگای یوکی کومادا را دوست داشت و میخواست آن را به نحو احسن تبدیل به یک انیمه سریالی کند. از آنجا که مهمترین بخش این انیمه چیزی به جز موسیقیاش نیست، واتانابه تمام تلاش خود را در این بخش به کار بست. او از نوازندگان واقعی در حال اجرای قطعات، فیلم گرفت و از روش روتوسکوپی برای انتقال حرکات دقیق آنها به انیمیشن استفاده کرد.
Terror in Resonance
واتانابه، چند سال بعد با این تریلر متهورانه به تلویزیون بازگشت. سریالی که داستان دو نوجوان تروریست به نامهای آراتا و توجی با اسامی مستعار شماره ۹ و شماره ۱۲ را تعریف میکند. هدف آنها بیداری جهان از خواب غفلت است که به نظرشان تنها از طریق اعمال تروریستی محقق میشود.
میتوان گفت که قصد واتانابه در Terror of Resonance ارائه داستانی بود که نشاندهنده این حقیقت باشد: تروریسم در دوران مدرن چگونه به نظر میرسد و چه کسی به انجام آن روی میآورد؟ شماره ۹ و شماره ۱۲ در انیمه میخواهند اسرار و حقایقی را افشا کنند که بیانگر حوادث واقعی جنگ جهانی است. و حتا مستقیما به اقدامات شینزو آبه، نخستوزیر وقت ژاپن، نیز اشاره دارد. بسیار نادر است که انیمهای اینطور جسورانه و مستقیم به سیاست مدرن بپردازد، اما واتانابه در آن زمان احساس میکرد که باید این کار را انجام دهد.
از نظر فنی، Terror of Resonance خیره کننده است. این سریال با سکانس دزدی آغاز میشود. به این صورت که پسرها پلوتونیوم را میدزدند و سریعا با موتورسیکلت فرار میکنند. اینجاست که بار دیگر امضای واتانابه را درون اثرش میبینیم. بیشتر رویدادها در گرمای تابستان اتفاق میافتند و خورشید با چنان جزئیاتی بر افراد میتابد که خودتان هم میتوانید آن را حس کنید. علاوه بر این، موسیقی «سرد» انیمه برای نمایش تضاد و کشمکش محیط با شخصیتها از آهنگهای عمدتا پستراک تشکیل شده است. این استفاده ظریفی از موسیقی است که واتانابه در فیلمهایش به خاطر آن شهرت دارد.
Carole & Tuesday
کارول و سهشنبه، درامی درباره دو نوجوان با پیشینههای متفاوت است که در آیندهای نهچندان دور در مریخ زندگی میکنند و با همدیگر از راه موسیقی ارتباط دارند. سهشنبه دختر یک سیاستمدار است و کارول نوازندهای مشتاق. آنها به دلیل علاقه فراوانشان به موسیقی، یک گروه را تشکیل میدهند با این امید که تا حد ممکن به محبوبیت برسند.
این سریال با طرح داستانی کاملا سادهای آغاز میشود و زندگی این زوج را دنبال میکند تا جایی که اسم و رسمی در صنعت موسیقی به هم میزنند. اما انیمه کارول و سهشنبه، درونمایهای فراتر از اهداف قهرمانان خود در داستان لطیفاش میپرورد. و مانند Terror of Resonance وارد مسائل سیاسی مدرن میشود. مثلا در طول داستان، مادر سهشنبه (که بیوهای مهاجر است) کمپینی را ایجاد میکند که در ادامه، ترس شهروندان مریخ از مهاجران را به دنبال میآورد.
همچنین دو شخصیت کارول و سهشنبه با بسیاری از افراد حاشیهنشین ملاقات میکنند که هر کدام از آنها عقاید و دیدگاههای جالبی دارند. این موضوع، بعضی اوقات در خود موسیقی انیمه هم منعکس شده است. از جمله آهنگ Crash the Server –آهنگی جسورانه و اعتراضآمیز که از درگیری مهاجران مریخ در داستان فراتر میرود و به یادآوری عواقب نفرت در دنیای واقعی ما میپردازد.
چون که انیمه کارول و سهشنبه پر از موسیقی است و گروهی پر از نوازنده را در خودش جای داده است، تلاش زیادی هم برای نوشتن ترانههای فیلم صورت گرفته و عوامل آن نیز بهخوبی از پس انجام این کار برآمدهاند. این انیمه را میتوان یک اثر بینالمللی به حساب آورد که به موضوعات اجتماعی و قدرت موسیقی برای گرد هم آوردن انسانها اهمیت میدهد.
منبع: Collider.com