کنسولهای نسل بعد ویژگیهای مشترک زیادی دارند، اما ویژگیهای بزرگی مثل Xbox Game Pass و PS Now، بازیهای اختصاصی، کنترلرها و SSDها آنها را از هم متمایز میکند. تفاوت کنسول های نسل بعد را در ادامه با هم مرور میکنیم.
در سال 2020، نسل جدیدی از کنسول پیش روی ماست. بین سونی و مایکروسافت، با پیشرفت تکنولوژی در سخت افزار پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس مواجهیم.
با این حال اگر از بابت بخش فنی اطلاعاتی داشته باشید، شاید متوجه شده باشید که این دو سیستم ویژگیهای مشترک زیادی دارند. از پردازندهی AMD و پردازندهی گرافیکی تا حافظهی SSD بسیار سریع. هر دو برند کنسول مطمئن هستند که بالاترین و بهترین کیفیت را ارائه کنند.
اما در این جا میخواهیم بر مواردی که این دو را از هم متمایز میکنند تمرکز کنیم. اول میخواهیم ببینیم که پلی استیشن 5 چه کار میتواند انجام دهد. همان طور هم به ایکس باکس سری ایکس و عناوین مستقلی که برای این کنسول وجود دارد، میپردازیم.
موارد زیادی از تفاوتهای این دو کنسول برای ما مشخص میشود. ما همچنین در مورد بازیهای مایکروسافت که در این ماه مختص کنسول ایکس باکس سری ایکس معرفی شدند هم، صحبت میکنیم.
مهم ترین تفاوت کنسول های نسل بعد
بازیهای اختصاصی، سرویسهای اشتراکی، کنترلرها، سازگاری با نسل قبلی کنسولها، حافظهی قابل ارتقا و فاکتور شکل از این موارد هستند.
اینها همه روشهایی هستند که کنسولهای جدید هویت متمایز خود را شکل میدهند و صحنه را برای نسل آینده رقم میزنند. این سیستمها خیلی تفاوت دارند. در حالی که پی اس 5 طراحی بلند و خمیدهای دارد، ایکس باکس سری ایکس کمی پهنتر و شمایل ایکس باکسیتری دارد و بسیار شبیه پی سی است تا یک کنسول بازی.
همچنین اگر هنوز تصمیم نگرفتید که زمان خود را پای کدام کنسول صرف کنید، این مواردی است که باید به آنها توجه کنید. البته، همهی جزئیات مشخص نشدهاند. ما هنوز نمیدانیم قیمت هر سیستم چقدر است یا زمان عرضهی آنها چه وقتی است. سونی هم اعلام کرده است که قیمت پی اس 5 را بعدا اعلام میکند.
بازیهای اختصاصی
تفاوت کنسول های نسل بعد شامل بازیها نیز میشود.
مایکروسافت در سالهای اخیر با دستیابی به چند استودیوی توسعه بازی، آنها را به زیر چتر استودیوی بازی ایکس باکس آورده است. به این مفهوم که این توسعه دهندگان حمایت مایکروسافت بزرگ را دارند و پلتفرم ایکس باکس هم بازیهای اختصاصی خواهد داشت.
شاید حیلهگرانه به نظر برسد که بگوییم مایکروسافت این امکان را دارد که برای بازیهایش نسخهی پی سی را عرضه کند و بین نسلهای مختلف پشتیبانی داشته باشد.
اما اگر داریم ایکس باکس و پلی استیشن را مقایسه میکنیم، موارد مثبتی را که هرکدام میتوانند ارائه دهند را، بررسی میکنیم.
تا آن جا که تایید شده است ایکس باکس سری ایکس این بازیها را خواهد داشت:
Senua’s Saga: Hellblade 2 ساخت استودیوی Ninja Theory ادامهای بر بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice خواهد بود که برای ایکس باکس عرضه میشود.
در حالی که سازندههای Observer و Layers Of Fear، یعنی Bloober Team، از زیرمجموعههای استودیوهای مایکروسافت نیستند، بازی جدید The Medium را برای ایکس باکس سری ایکس و پی سی به صورت اختصاصی میسازند.
و البته، جذابترین آنها یعنی Halo Infinite قرار است برای سری ایکس و ایکس باکس وان ساخته شود.
-
Hellblade 2
-
The Medium
-
Scorn
-
Halo Infinite
-
Call of the Sea
-
The Ascent
-
Scarlet Nexus
-
Bright Memory: Infinite
و بازیهای معرفی شده و نشدهی دیگر.
مایکروسافت و سونی شاید در استراتژی برای بازیهای اختصاصی کنسولهای نسل بعد تفاوت داشته باشند.
برای حداقل یک سال، مایکروسافت بازیهایش را علاوه بر ایکس باکس سری ایکس برای ایکس باکس وان هم عرضه میشود. یعنی بازیها بر روی هر دو سیستم اجرا میشوند. در حالی که سونی برای پی اس 5 بازیهایی را معرفی کرده که بر روی پی اس 4 اجرا نمیشوند.
در همین رابطه بخوانید: جنگ کنسولها تمام شده چون سونی از آغاز مایکروسافت را پشت سر گذاشته بود
هرچه به عرضهی کنسول نزدیکتر میشویم و توسعه دهندگان XGS در بازیهای آینده میآیند، موارد منحصر به فردتر اعلام میشوند. این میتواند در ماه کنونی در حین مراسم 20/20 ایکس باکس اتفاق بیفتد. که به ما دید عمیقتری از بازی Halo Infinite میدهد.
سونی هم با بازیهای The Last Of Us Part 2 و Ghost Of Tsushima در حال تاختن برای پی اس 4 است. البته این داستان برای پلی استیشن 5 هم خواهد بود. اولین اطلاعات فاش شده نشان از ۱۸ بازی برای پی اس 5 دارد و به زودی به بقیهی کنسولها هم خواهد آمد. بقیهی موارد فقط بر روی پلی استیشن 5 قابل اجرا خواهد بود. بازیهای زیادی به شکل اختصاصی برای پی اس 5 معرفی شدهاند که در ادامه میبینیم:
-
Spider-Man: Miles Morales
-
Gran Turismo 7
-
Ratchet & Clank: Rift Apart
-
Sackboy: A Big Adventure
-
Horizon: Forbidden West
-
Demon’s Souls
و بازیهای معرفی شده و نشدهی دیگر.
به علاوه، فاش شده که دو بازی Deathloop و Ghostwire: Tokyo هم به صورت اختصاصی جزء بازیهای پلی استیشن 5 هستند. در گیم اواردز ۲۰۱۹، Gearbox فاش کرد که Godfall هم از بازیهای اختصاصی پی اس 5 است و تا آخر سال برای پی سی هم عرضه میشود.
توسعه دهندگان Godfall این بازی را یک بازی سوم شخص فانتزی looter-slasher توصیف میکنند.
ما همچنین از یک بازی به نام Quantum Error که توسط تیم کیل مدیا ساخته شده، خبر داریم. این بازی برای پی اس 4 و پی اس 5 تولید شده است. به نظر این یک بازی اول شخص ترسناک است.
البته، چند بازی مالتی پلتفرم و بازیهای سرویس لایو وجود دارند که برای پی اس 5 و ایکس باکس سری ایکس تایید شدهاند. مثل: فورتنایت، Assassin’s Creed: Valhalla، درت 5، رزیدنت اویل Village، هیتمن 3، NBA 2K21 و Control و چند بازی دیگر.
در خدمت شما
آیندهی بازی قرار است خیلی بیشتر از گذشته حول سرویسهای اشتراکی بچرخد.
تفاوتی که ما الان حس میکنیم در نسل بعدی ادامه مییابد و پلی استیشن 5 و ایکس یاکس سری ایکس هم مطمئنا تحول خواهند یافت.
از ایکس باکس استفاده کنید یا نه اعتراف خواهید کرد که ایکس باکس Game Pass انقلابی در اینکه بازی ها کشف شوند یا به آنها پرداخته شود، ایجاد کرده است.
این سرویس را میتوان نتفلیکس بازیها نامید. Game Pass به دانلود و بازی هر گیمی که در لیستش وجود دارد به ازای پرداخت حق اشترک، به شما دسترسی میدهد که شامل عناوین بازیهای اختصاصی در روز عرضه خواهد بود.
مایکروسافت، Game Pass رابه عنوان یک بخش کلیدی از آیندهی ایکس باکس به حساب میآورد. که در آن حتی روی پی سی هم به بهترین بازیها دسترسی خواهید داشت.
هدف مایکروسافت این است که شما را به سادگی وارد اکوسیستم ایکس باکس، کنسول یا محصولات دیگرش کند. اما وقتی بحث این میشود که تصمیم بگیریم به کدام پلتفرم برای نسل بعد تکیه کنیم، Game Pass یک فاکتور مهم است که باید به آن توجه کنیم.
سونی قدمهای خوبی با PlayStation Now برداشته است.
در همین رابطه بخوانید: سرویس PlayStation Now امکان دانلود بازیهای پلی استیشن ۲ و ۴ را میدهد
البته که این سرویس مثل Game Pass قدرتمند نیست، اما شباهتهایی در دسترسی دادن به عناوین زیادی از بازیها، به هم دارند.
بازیهای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 2 میتوانند بر روی PlayStation Now دانلود و یا استریم شوند، در صورتی که بازیهای پلی استیشن 3 فقط میتوانند استریم شوند. البته که تمرکز PS Now روی بازی در فضای ابری است.
این سرویس از لحاظ بهبود لگ، عملکرد و ارائهی بازی (حنی از بابت در دسترس بودن نسخهی پی سی) گامهای بلندی برداشته است. ما انتظار داریم که سونی این را بخشی از کنسولهای نسل بعد نیز، قرار دهد.
جزئیات در مورد چگونگی ادغام PS Now با PS5 هنوز مشخص نیست.
مایکروسافت هنوز از چگونگی قرار گرفتن Project xCloud در اکوسیستم سری ایکس صحبتی نکرده است، اما ما میدانیم که به نوعی این اتفاق خواهد افتاد. این شرکت اعلام کرده است که جزئیات بیشتر، مربوط به رویدادهای آیندهی Xbox 20/20 است.
بین Xbox Live Gold و PlayStation Plus،باید بگوییم که این سرویسهای بازی شباهتهای بسیاری با یکدیگر دارند.
آنها دسترسی به بازیهای چند نفرهی آنلاین و ویژگیهای اضافی مانند ذخیره سازی در فضای ابری را ارائه میدهند و به صورت ماهیانه بازیهای رایگان را ارائه میدهند.
نکتهی قابل ذکر این است که مشترکان Xbox Game Pass Ultimate نیز Live Gold را دریافت میکنند و این کار را با هر دو سرویس، شیرینتر میکند.
قابلیت سازگاری با نسخههای قبل و Smart Delivery
همیشه همه چیز مربوط به اینجا و اکنون نیست؛ قابلیت سازگاری با نسخههای قبل یک ویژگی بزرگ، برای کامل کردن ایکس باکس وان است و همچنان کلید اصلی برای ورود مایکروسافت به ایکس باکس سری ایکس است.
نه تنها سری ایکس تمام بازیهای ایکس باکس وان را پشتیبانی میکند، همچنین تمام کارهایی را که در ساخت ایکس باکس 360 انجام شد و قابلیت سازگاری با نسخههای قبل را نیزِ، داراست. در خیلی از جوانب، سری ایکس نشانگر یک نسخهی منحصر به فرد از نسل ایکس باکس است.
Smart Delivery این فلسفه را تقویت میکند. تمام بازیهای اختصاصی و مستقل (مثل Assassin’s Creed Valhalla و سایبرپانک 2077) از این ویژگی برخوردارند.
یعنی وقتی این بازیهای بینانسلی را خریداری میکنید، آنها را بر روی هر دو سیستم خواهید داشت. ایکس باکس نسخهی دیجیتال مناسب حساب کاربری و سختافزار شما را تشخیص میدهد، که برای هر کنسول شخصی سازی شده است.
سونی هم قابلیت سازگاری با نسخههای قبلی را برای پی اس 5، مخصوصا در مقایسه با پی اس 4 و پی اس 3 در نظر گرفته است.
با این حال، جزئیات نحوهی کار آن حتی از سمت سونی هم، بسیار ناچیز است. سونی بر این باور است که بیشتر بازیهای پی اس 4 این قابلیت را داشته باشند، اما باید این موضوع را بر اساس بازی ارزیابی کرد.
انتظار میرود بازی های پی اس 4 با افزایش عملکرد و وضوح تصویر، از قابلیتهای پی اس 5 نیز استفاده کنند. تفاوت کنسول های نسل بعد شامل این مورد مهم هم هست.
بهبود عملکرد حساسیت کنترلر
از جمله تفاوت کنسول های نسل بعد میتوان به کنترلرها اشاره کرد.
مایکروسافت، از طراحی کنترلر اثبات شدهی خود برای نسل بعدی فاصله زیادی ندارد. کنترلر ایکس باکس سری ایکس دارای یک تغییر جزئی در بخش ارگونومی، یک دکمه اشتراک گذاری جدید در مرکز و اتصال USB-C است. پد جهت دهنده به طور پیش فرض دارای یک پد 8 طرفه دیسک مانند است. بهرحال، این گیم پد آشنای ایکس باکس وان است و هنوز از دو باتری AA برای قدرت دهی به خودش استفاده میکند.
کنترلر Dual Sense پلی استیشن 5 نه تنها به تمایز خود از طراحی ایکس باکس ادامه میدهد، بلکه بزرگترین عزیمت از Dual Shock است.
مدل اولیه، یک طراحی دو رنگه و بزرگتر دارد. اما ویژگیهایی دارد که باید به آن بپردازیم.
کنترلر Dual Sense دارای یک میکروفون است، دکمهی اشتراک گذاریای که حالا Create Button نام گرفته، تریگرهای L2 و R2ی منطبق، بازخورد هپتیک (لمسی) و ارتباط از طریق پورت USB-C. این کنترلر هم همانند Dual Shock از یک باتری قابل شارژ تعبیه شده در درونش استفاده میکند.
همچنین سونی میگوید که عمر باتری بهبود یافته و کنترلر دارای جک هدفون هم هست.
از کنترلر کنسول پلی استیشن ۵ رونمایی شد
کسانی که هم اکنون از ایکس باکس استفاده میکنند باید خوشحال باشند، چون دستهی ایکس باکس وان با سری ایکس هم سازگاری دارد البته که دکمهی اشتراک جدید را نخواهند داشت.
سونی هنوز در مورد این که کنترلر DualShock 4 با پی اس 5 سازگار است یا نه، چیزی نگفته است.
فاکتور تغییر شکل
یکی از موارد شگفت آور وقتی که ایکس باکس سری ایکس پارسال معرفی شد، شکل فیزیکی آن بود. این یک عزیمت بزرگ از اکثر کنسولهای تاریخ است، با یک شکل عمودی مستطیل شکل عمودی، مانند یک آجر بزرگ.
مطمئناً میتوانید کنسول را به صورت پهلو تنظیم کنید اما ابعاد آن برخلاف هر ایکس باکس – یا کنسول – قبل از آن نیست. ایکس باکس سری ایکس به گونهای طراحی شده است تا جریان هوا از بالای کنسول خارج شود (در صورت قرار گرفتن عمودی) و باعث می شود مدیریت دما کارآمد شود.
پلی استیشن 5 طراحی تمام سیاهی که برای پلی استیشن 2 تا 4 داشت را با یک نمای بیرونی سفید رنگ، به یک طرح متفاوت تبدیل کرد.
شمایل اسپورت کنسول شبیه کنترلر Dual Sense است که دو رنگ دارد. از یک زاویهی خاص وقتی به حالت ایستاده است، به نظر میرسد که روپوش به تن دارد. این کنسول دو نسخه خواهد داشت. نسخهی تماما دیجیتال برای کسانی که نمیخواهند از دیسک فیزیکی استفاده کنند. البته این نسخه با تمامی کنسولهای قبلی سونی فرق دارد.
نظرات در این مورد که این طراحی خوب است یا نه، فرق دارد، اما قطعا این طراحی منحصر به فرد است.
جنگ حافظهی SSD
هر دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 از SSD برای حافظهی سریع استفاده میکنند و از تکنولوژی NVMe بهره میبرند که این تکنولوژی در کامپیوترهای حرفهای و قوی استفاده میشود.
سونی بنچمارکهایی را منتشر کرده است که نشانگر سرعت بسیار بالای حافظهی این کنسول است، همچنین توسعه دهندگان مایکروسافت که با ایکس باکسهای سری ایکس کار کردهاند نیز، همین نظر را در مورد ایکس باکس وان سری ایکس دارند. این یکی از تفاوت کنسول های نسل بعد است که باید به آن توجه شود.
بیشتر بخوانید: مقایسه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس – نبرد پیچیده SSD و قدرت پردازش
هرچند فضای ذخیره سازی این دو کنسول کمی تفاوت دارد: ایکس باکس سری ایکس دارای ۱ ترابایت حافظه SSD است ولی پلی استیشن 5 دارای ۸۲۵ گیگابایت حافظه SSD است.
به مرور زمان، بازیها از لحاظ فضای نصب بزرگتر میشوند، پس احتمال زیاد شما به حافظهی جانبی نیاز خواهید داشت. ایکس باکس سری ایکس دارای گزینهی حافظهی جانبی ۱ ترابایت از برند Seagate است.
مایکروسافت اعلام میکند که بخاطر ساختار معماری سخت افزاری ایکس باکس سری ایکس شما تفاوتی از لحاظ سرعتی بین حافظهی داخلی و جانبی حس نمیکنید.
هر چند شما میتوانید حافظهای جانبی دیگری را نیز به این کنسول وصل کنید و برای انتقال داده یا نصب بازیها استفاده کنید، ولی برای بازی کردن این بازیهای سری ایکس شما نیاز دارید که بازی را یا به حافظهی داخلی کنسول انتقال بدهید یا به حافظهی جانبی Seagate SSD. اما بازیهای ایکس باکس وان قابل اجرا در هر نوع حافظهی جانبی هستند.
سونی از لحاظ ارتقا حافظه به پلی استیشن 5 فضای بیشتری داده است. پلی استیشن 5 از درایوهای m.2 NVMe خاصی پشتیبانی میکند که کنسول دارای اسلات داخلی m.2 خواهد بود. با این حال، برند Cerny، معمار سیستم سونی اظهار داشت که SSD شما باید به همان سرعت حافظهی ساخته شده در پلی استیشن 5 باشد تا بازیهای پلی استیشن 5 به طور خاص از آن سرعت استفاده کند.
سایر درایوهای USB میتوانند به عنوان حافظه خارجی استفاده شوند، و شما قادر خواهید بود تا بازیهای سازگار با قبل PS4 را مستقیما در آن بازی کنید.
تفاوت کوچک در توانایی
این بحث که کدام کنسول از دیگری قدرتمندتر خواهد بود، بحثی بیثمر است. به خصوص که ما حتی هنوز آنها را نداریم.
اشاره به TFLOPs (برآورد کلی قدرت پردازش گرافیک) میتواند یک نمونه بزرگ از مسائل مهم باشد. اما بله، تفاوتی بر روی کاغذ وجود دارد. اگر بخواهیم دقیق باشیم، پلی استیشن 5 دارای 10.28 TFLOPs و ایکس باکس سری ایکس دارای 12.18 TFLOPs است.
این که آیا این موضوع به مفهوم تفاوت در بین بازیها ترجمه میشود یا خیر، هنوز مشخص نیست. البته این از مهمترین تفاوت کنسول های نسل بعد است.
ما می دانیم که هر دو پلی استیشن 5 و سری ایکس دارای ray tracing، وضوح 4K (و در نهایت 8K) و وضوح تصویر 120 FPS هستند. البته این ویژگیهای گرافیکی تا حد زیادی به نحوه ساخت بازیها توسط توسعه دهندگان بستگی دارد.
هر دو کنسول از سخت افزارهای سفارشی ساخته شده توسط AMD استفاده میکنند که از معماری CPU Zen 2 و فناوری مبتنی بر Navi RDNA 2 GPU استفاده میکند. بنابراین، تفاوت بزرگ بین کنسول ها چیست؟
فقط اعدادی مانند محاسبهی فرکانس پردازندهها و واحدها از آنچه تاکنون میدانیم است. صرف نظر از این، این کنسولها بسیار قدرتمندتر از حتی PS4 Pro و ایکس باکس وان ایکس هستند.
صرف نظر از آن، معیارهای عملکرد در مورد هر دو کنسول چیزی نیست که نگران آن باشیم. حتی اگر پلی استیشن 5 کمی پایینتر از سری ایکس قرار بگیرد، نسخهی نمایشی پیشرفته Epic Games که Unreal Engine 5 را نشان میدهد، جهش گرافیکی بعدی را با دید بسیار دقیق، میلیاردها جزء مثلثی و سیستم روشنایی چشمگیر Lumen به نمایش میگذارد.
مصرف برق داستان دیگری خواهد بود. اگرچه هنوز اطلاعات زیادی نداریم، حداقل میدانیم که سونی در حال بازگرداندن Rest Mode برای پلی استیشن 5 است که نسبت به پلی استیشن 4 از وات کمتری استفاده میکند.
عالی بود