Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نقد فیلم Jurassic World: Dominion – ضعیف‌تر از همیشه

در این نوشتار به معرفی و نقد فیلم Jurassic World: Dominion می‌پردازیم که ششمین قسمت از مجموعه فیلم‌های ژوراسیک است. این فیلم، بیست و نه سال پس از اولین قسمت مجموعه‌ی مذکور ساخته شده و در سایت‌های متاکریتیک و راتن تومیتوز (و همچنین IMDB) کمترین امتیاز را در مقایسه با پنج فیلم قبلی دارد. در نقد فیلم Jurassic World: Dominion همراه گیم‌نیوز باشید.

سینمای آمریکا در سلطه‌ی فرانچایزها

امروزه در میان پرفروش‌ترین فیلم‌های هر سالْ کمتر فیلمی را می‌توان یافت که دنباله یا ریبوت فیلم‌های پیش از خودش نباشد. مثلا همین سال 2022 را در نظر بگیرید. اگر آثاری مانند شهر گمشده و آنچارتد را کنار بگذاریم، تقریبا همه‌ی فیلم‌های پرفروش امسال متعلق به یک فرانچایز محبوب و شناخته‌شده بودند. از جمله دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی، قسمت دوم مینیون‌ها، لایت‌یر، جیغ و همچنین فیلم پرسروصدای بتمن. نکته‌ی دیگری که در مورد فیلم‌های این‌چنینی وجود دارد، کمرنگ شدن مرز بین فیلم و انیمیشن است که باعث می‌شود دیگر تفاوتی میان شانگ-چی و جاودانگان با رامبل و بچه‌های بد حس نکنیم؛ به جز وجود بازیگران زنده و لوکیشن‌های بعضا واقعی که آن‌ها هم از هجوم فناوری CGI به صنعت سینما در امان نبوده‌اند. (نمونه‌ی کاملا افراطی آن را در فیلم مرد ایرلندی شاهد بودیم که بازیگران سالخورده‌اش با کمک جلوه‌های ویژه جوان شدند).

فیلم Jurassic World: Dominion

اما Jurassic World: Dominion تنها واجد دو ویژگی ذکرشده نیست. این فیلم علاوه بر آن که مرزهای فیلم و انیمیشن را درنوردیده و آخرین قسمت فرانچایزی محبوب است، از نوستالژی مخاطبان سینما هم استفاده می‌کند. در واقع، فیلم کالین ترورو دارای تمام خصوصیاتی است که موفقیت یک اثر سینمایی را در گیشه تضمین می‌کنند. بنابراین کیفیت پایین و داستان قابل پیش‌بینی آن باعث نمی‌شوند که فیلم از نگاه تیزبین تماشاگران دور بماند و جایی در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های 2022 نداشته باشد. (Jurassic World تا کنون بیش از 900 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرده و موفقیت بزرگی را برای یونیورسال پیکچرز به ارمغان آورده).

فیلمی پرستاره

فیلمنامه‌ی Jurassic World: Dominion توسط امیلی کارمایکل و کالین ترورو بر پایه‌ی داستانی از درک کانلی نوشته شده. تهیه‌کنندگان اثر هم فرانک مارشال و پاتریک کراولی هستند. برخلاف دو قسمت پیشین دنیای ژوراسیک، استیون اسپیلبرگ هیچ نقشی در تهیه و تولید این قسمت نداشته که احتمالا به دلیل اختلاف نظرهای او با کمپانی یونیورسال بوده است.

بازیگران معروفی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. برخی از آن‌ها در سری اول مجموعه فیلم‌های ژوراسیک حضور داشتند و برخی دیگر هم در سری دوم وارد این مجموعه شدند. در این میان بازی کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، لورا درن و جف گلدبلوم (که عهده‌دار نقش‌های اصلی فیلم هستند) از سایر بازیگران چشمگیرتر است. چنین ترکیبی ممکن است به علاقه و اشتیاق بینندگان برای دیدن اثر بیفزاید. به‌ویژه کسانی که طرفدار پنج فیلم قبلی بوده‌اند.

 Jurassic World: Dominion

کالین ترورو که هفت سال پیش فیلم Jurassic World را کارگردانی کرده بود، پس از سال‌ها دوباره به این جهان پول‌ساز و نوستالژیک بازگشته است. فیلم Jurassic World: Dominion پنجمین اثر بلند این کارگردان، و یکی از آثار موفق و پردرآمد او به شمار می‌رود که هرچند نتوانسته بازخورد مثبتی از منتقدان سینما دریافت کند، اما در مقابل برای مخاطبان‌اش به اندازه‌ی کافی جذاب بوده. (دریافت نمره‌ی –A از سوی تماشاگران سینما نشان‌دهنده‌ی رضایت حداکثری آنان از فیلم است).

موسیقی متن فیلم را مایکل جاکینو، آهنگساز و رهبر ارکستر آمریکایی، ساخته که از معروف‌ترین کارهایش می‌توان به ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های شگفت‌انگیزان، راتاتویی، دکتر استرنج، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و بتمن (2022) اشاره کرد. سبک منحصربه‌فرد، قصه‌گو و خلاقانه‌ی مایکل جاکینو در آهنگسازی که فیلم Jurassic World: Dominion هم از آن بی‌بهره نمانده است، تنها دلیلی است که تماشای این محصول کلیشه‌ای را قابل تحمل می‌کند.

دایناسورهایی که بیهوده در مقابل دوربین جولان می‌دهند

مشکل اصلی فیلم، وجود عناصری بدون کارکرد است که حتا دارای نقش تزیینی یا مرعوب‌کننده هم نیستند. عناصری که به‌واقع کوچکترین نقشی در این قسمت ندارند و تنها دلیل حضورشان تزریق هیجانات کاذب به فیلم است. شاید این حرف کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما فکر می‌کنم که اگر دایناسورها یا موجودات دیگری مانند حشرات را از این فیلم حذف کنیم، نه‌تنها لطمه‌ای به داستان وارد نمی‌شود بلکه اتفاقا روایت شلوغ و کسالت‌آور فیلم در مسیر هموارتری قرار می‌گیرد. به سخن دیگر، تمام این موجودات حضوری تحمیلی در فیلم دارند و بدون هیچ وظیفه یا کارکردی به حال خود رها شده‌اند. این در حالی است که دایناسورها در قسمت‌های قبلی فرانچایز موتور محرک قصه بودند، و اصلا به خاطر همین دایناسورهای وحشی و پرابهت بود که مجموعه‌ی پارک ژوراسیک وارد دوران تازه‌ای شد و سری جهان ژوراسیک به مرحله‌ی تولید رسید.

اگرچه هنوز تهیه‌کنندگان فیلم اظهار نظری درباره‌ی ساخت سه‌گانه‌ی جدیدی بر اساس فیلم‌های جهان ژوراسیک نکرده‌اند، اما اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آن‌ها دور از انتظار هم نیست. با وجود این، به نظر نمی‌رسد که این مجموعه فیلم‌ها دیگر قابلیت ادامه یافتن داشته باشند. پس اگر جزء طرفداران فیلم‌های Jurassic World هستید، پیشنهاد می‌کنم که به همین چند فیلم رضایت دهید و انتظار فیلم دیگری را نداشته باشید.

نظر شما درباره‌ی نقد فیلم Jurassic World: Dominion چیست؟ لطفا در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.